„A jó óvoda az, ahol nyugalom van, de nem csend és fegyelem.
A jó óvoda az, ahol legfőbb érték minden gyerek kíváncsisága,
kezdeményezése, de főleg játéka, mint a nem tudatos tanulás folyamata.
A jó óvoda az, ahol a ráfigyelés, az odafigyelés a gyermeknek lehetőség, a felnőtteknek kötelesség.
A jó óvoda természetes emberi kapcsolatokat ajánl.”
(Hűvös Éva)
A Herceghalmi Csicsergő Óvoda Nevelőtestülete elhivatottan vallja, hogy az óvodai nevelésnek a gyermeki személyiség teljes kibontakozásának elõsegítésére kell irányulnia, az emberi jogok és a gyermeket megilletõ jogok tiszteletben tartásával; oly módon, hogy minden gyermek egyenlõ eséllyel részesülhessen színvonalas nevelésben.
A családok által ránk bízott gyermekeket igyekszünk szeretetteljes gondoskodással körülvenni, s a nevelőmunkát a szülőkkel együttműködve, felelősségteljesen végezni.
Pedagógiai Programunk felülvizsgálata során érvényesítettük a programra ható jogszabályok vonatkozó előírásait és az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának alapelveit. A program az óvoda alapító okiratában meghatározott feladat ellátási jogosultsággal adekvát tartalmakat hordoz.
Óvodánk Herceghalom község egyetlen óvodájaként tölti be az óvodáskorú gyermekek intézményes nevelését.
Herceghalom Budapest agglomerációjához tartozik. Az utóbbi években, az ilyen helyzetben lévő településekhez hasonlóan megváltoztak Herceghalom lakóközösségének demográfiai viszonyai. Megnőtt a gyereklétszám, és a szülők intézményes nevelés felé támasztott elvárásai is.
Az óvoda épületét európai uniós pályázat és önkormányzati önerő segítségével 2010-ben bővíttették, melynek eredményeként már 6 komplex csoportszoba várja a gyerekeket, továbbá közösségi tér, foglalkoztató terem, fogadó tér, öltöző, alkalmazotti szoba, tornaterem lett kialakítva. Az óvoda belső udvara is megújult: területét megnövelte, mozgásos játékeszköz-parkját kiegészítette a fenntartó. Az óvoda, tárgyi eszközökben is jól felszerelt. 2013-ban elnyerte az óvoda a „Zöld Óvoda”címet, így a meglévő környezeti nevelési hagyományok újabb kihívásokat ébresztettek.
Az óvoda alkalmazotti közössége összetartó, szemléletében gyermek centrikus elveket való óvodapedagógusokból, dajkákból, takarítókból áll.
Gyemekképünk
„ Milyen embert is akarunk formálni?
A válasz egyszerű: egészséges testű, akaraterős, jó ítéletű, értelmes, tettre kész, szép célokért hevülő és áldozó embereket, akik meg tudják érteni és élni a szépet és nagyot minden téren, akik megértik a dolgok összefüggéseit, akik átérzik azt, hogy emberi közösségben élnek, amely csak a közösségen, méltányosságon és jóakaraton épülhet.”
(Szent-Györgyi Albert)
Óvodai nevelésünk gyermekközpontú, befogadó szemléletű.
Mivel az ember szellemi, erkölcsi és biológiai értelemben is egyedi személyiség és szociális lény egyszerre, fontos, hogy közösségi, ugyanakkor differenciált, személyre szabott nevelő hatások érjék.
A gyermeknek sajátos, életkoronként (életkori szakaszonként) és egyénenként változó testi és lelki szükségletei vannak, melyhez való nevelői alkalmazkodás és szükséglet kielégítés a fejlődés feltétele.
Biztosítani kell minden gyermek számára, hogy egyformán magas színvonalú és szeretetteljes nevelésben részesüljön, meglévõ hátrányai csökkenjenek, tehetsége kibontakozzon. Nem szabadad helyt adni semmiféle elõítélet megjelenésének. A sajátos nevelési igényű gyermekekkel integráltan, szükség szerint szakemberek bevonásával, gyógypedagógussal, nevelési tanácsadóval együttműködve, egyéni fejlesztési terv szerint foglalkozunk.
Óvodaképünk
„Némelyek valóságos tanodát,
Mások csupán játékhelyt látnak az óvodákban,
S kellő középutat csak igen kevesen
Tudják eltalálni.”
(Ney Ferenc 1847)
Az óvoda köznevelési rendszerünk első láncszeme. Szakmailag önálló nevelési intézmény, amely a családi nevelést kiegészítve végzi tevékenységét. Az óvodánk pedagógiai tevékenységrendszere és tárgyi környezete biztosítja az óvodáskorú gyermekek fejlõdésének és nevelésének legmegfelelõbb feltételeit.
Az óvoda funkciói:
- óvó-védő,
- szociális,
- nevelő-személyiségfejlesztő.
Óvodánkban a gyermeki személyiséget tisztelet, elfogadás, szeretet, megbecsülés és bizalom övezi. Miközben teljesíti funkcióit, megteremtődnek gyermekeinkben a következő életszakaszba való átlépés belső, pszichikus feltételei.
A nevelésben alkalmazott pedagógiai intézkedéseknek igazodniuk kell a gyermek személyiségéhez és az egyetemes értékrendhez (diszkrimináció tilalma).
Az óvodai nevelés lehetõvé teszi és segíti a gyermek személyiségfejlõdését, a gyermek egyéni készségeinek és képességeinek kibontakoztatását. Kiemelten kezeljük a gyermeki játék és tevékenykedtetés szerepét.
A sajátos nevelési igényű gyermekek felé inkluzív szemlélettel fordulunk.
A nemzetiséghez tartozó és migráns gyermekek önazonosságának megőrzését kultúrkincsük elfogadásával, az ebből adódó különbözőségük megerősítésével biztosítjuk
Az óvoda pedagógusainak, dolgozóinak gyermeki hátránycsökkentéssel kapcsolatos feladatainak ellátásához, attitűdjeik, hozzáállásuk alakításához szakmai továbbképzéseket szervezünk, „jó gyakorlatokat” megvalósító óvodákat látogatunk.
"Én azt hiszem,
gyereket csak úgy lehet nevelni,
ha az ember megtiszteli azzal,
hogy komolyan veszi.